Okno drewniane na gwarancji

Decydując się na zakup stolarki okiennej liczymy, że zachowa ona swoją trwałość i właściwości przez wiele lat. Jednak bez względu na renomę producenta i jakość wykonania produktu zawsze istnieje ewentualność otrzymania wadliwego wyrobu, dlatego tak istotne jest zwrócenie uwagi na warunki gwarancji.

Mimo, że interesy konsumentów w Polsce chronione są przez przepisy prawne, warto samodzielnie zadbać o bezpieczeństwo zakupu.

Gwarancja przede wszystkim daje nam pewność, że producent oferuje pełnowartościowy produkt, a w razie jakichkolwiek uchybień to on ponosi odpowiedzialność finansową za wymianę lub naprawę stolarki. W przypadku okien drewnianych może pojawić się wiele wątpliwości związanych z ewentualnymi reklamacjami. Jako naturalny produkt wymagają bowiem prawidłowego przechowywania i regularnej konserwacji, ale dzięki temu zachowują trwałość i pierwotny wygląd nawet wiele lat po upływie terminu gwarancji.

Korzystne warunki, czyli jakie?

Pierwszą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę jest zakres przysługującej nam gwarancji. Niektórzy producenci różnicują jej okres, przyznając dłuższy czas na wybrane elementy, a chwaląc się jedynie tym najdłuższym. Atrakcyjna gwarancja, powinna przysługiwać na cały produkt, a więc konstrukcję, szczelność pakietów szybowych, okucia, powłokę lakierniczą, uszczelki i okucia.

O korzystnych warunkach należy pamiętać także przy zakupie dodatkowych akcesoriów, takich jak rolety, moskitiery czy parapety. Podejmując decyzję o wyborze okien powinno się kierować renomą producenta. Działająca od niedawna firma jest mniej wiarygodna niż producent o ugruntowanej na rynku pozycji i wieloletnim doświadczeniu. Zanim zdecydujemy się na zakup okna powinniśmy dokładnie przejrzeć warunki gwarancji, uwzględniając również obszar jej obejmowania, zwłaszcza jeśli planujemy inwestycję poza terytorium Polski. Z kolei przed samym odbiorem stolarki należy wnikliwie przyjrzeć się jej wykonaniu oraz dostarczonym elementom, ponieważ niektóre wady, takie jak zarysowanie powierzchni szyb, nie będą uwzględnione po zakupie.

Kiedy gwarancja nam nie przysługuje

Pamiętajmy, że producenci są odpowiedzialni jedynie za wady konstrukcyjne swoich wyrobów, więc wszelkie koszty usterek poniesionych na przykład w wyniku niewłaściwego użytkowania lub zdarzeń losowych będziemy musieli ponieść sami. Dlatego tak istotne jest zapoznanie się z zasadami poprawnego montażu, konserwacji i przechowywania okien. – Niezbędne jest zapewnienie optymalnych warunków dla stolarki, zwłaszcza w zakresie poziomu wilgotności, już podczas transportu, składowania, a następnie w trakcie jej użytkowania – mówi Sławomir Dubiela z firmy MS więcej niż OKNA – Nadmierna wilgoć, występująca choćby podczas mokrych prac budowlanych, może doprowadzić do pęcznienia drewna oraz niewłaściwego funkcjonowania okuć. Jeśli zależy nam na zachowaniu gwarancji, nie powinniśmy podejmować się samowolnych przeróbek, takich jak na przykład montaż krat lub rolet ingerujących w konstrukcję okna. Gwarancja nie będzie także obowiązywać jeśli uszkodzenia powstały w wyniku zdarzeń losowych, takich jak powódź, pożar lub ekstremalne warunki meteorologiczne. Odbierając stolarkę należy pamiętać, że drewno jest naturalnym materiałem, dlatego roszczeniom nie podlegają takie cechy, jak nierównomierna kolorystyka czy usłojenie. Producent nie jest odpowiedzialny także za naturalne zużycie produktu, to na nas spoczywa obowiązek dokonywania okresowych przeglądów i regulacji okien. Niezbędne dla zachowania warunków gwarancji są więc regularne przeglądy stolarki oraz dokumentowanie prac konserwacyjnych. Korzystając z usług serwisu fabrycznego, warto odnotować przeprowadzone czynności w książce serwisowej. Prawidłowa konserwacja okien drewnianych da nam pewność, że będą nam służyć dłużej niż przez określony w gwarancji okres.

Jak wygląda postępowanie gwarancyjne

Gdy upewniliśmy się, że nasze roszczenia względem usterki są zasadne i dopełniliśmy wszystkich zaleceń wskazanych w książce gwarancji, powinniśmy zgłosić problem w miejscu sprzedaży lub bezpośrednio u producenta. Niezbędne będzie przedstawienie dowodu zakupu oraz karty gwarancyjnej. Reklamacje rozpatrywane są zwykle w terminie kilkunastu dni roboczych od daty jej otrzymania, przyjmuje się że jest to okres nie dłuższy niż 14 dni roboczych. Producent, w zależności od rodzaju usterki, może zdecydować się na wymianę okien, naprawę lub odstąpienie od umowy. Sposób, w jaki zostaną potraktowane nasze roszczenia świadczyć będzie o profesjonalizmie firmy. Rzetelny producent zrealizuje swoje zobowiązania w określonym w książce gwarancyjnym czasie, zapewniając przy tym fachowe doradztwo i profesjonalną obsługę. W przypadku napraw stolarki nietypowej, gdy konieczne jest sprowadzenie części lub w dokonanie napraw może być wykonane w określonych warunkach atmosferycznych, termin ten może się wydłużyć.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj