Na mapach największych polskich miast pojawiają się kolejne place budowy. Aktywność inwestycyjna deweloperów musi iść w parze z działaniami marketingowymi. Czasy bowiem nie są łatwe.
Biorąc pod uwagę fakt, że w minionym roku oddano do użytku liczbę mieszkań zbliżoną do przedkryzysowego 2007r., trzeba przyznać, że deweloperzy patrzą w przyszłość z optymizmem. Niemała konkurencja na dzisiejszym rynku nieruchomości wymaga więc od nich tworzenia ofert sprofilowanych pod klientów. W podsumowaniu opublikowanym przez firmę Reas po IV kwartale 2011r. zauważono, że w ostatnich miesiącach zjawisku obniżek cen towarzyszyły różne promocje w postaci gwarantowanych miejsc w garażu czy wykończenia np. kuchni w ramach umowy. Ich skuteczność wymaga jednak wiedzy, jakie elementy mogą zainteresować nabywców. – Określenie potrzeb potencjalnych odbiorców naszej oferty nie musi koniecznie wiązać się z jednoznacznym wyznaczaniem grup powiązanych np. zawodowo – zauważa Witold Sadowski, realizujący we Wrocławiu projekt Aparthotel Invite – Warto jednak ustalić, jaki typ inwestycji jest pożądany w danym miejscu z punktu widzenia jego aktualnego i przyszłego charakteru. Trafny wybór może bowiem przyciągnąć kapitał z różnych źródeł.
Obecnie wielu inwestorów stawia na promocję kameralnych, spokojnych osiedli na obrzeżach miast, przeznaczonych dla młodych ludzi. Niewielkie mieszkania dla nowożeńców czy wygodne kawalerki dla tzw. singli stanowią znaczącą część rynku. Badania przeprowadzone w lutym przez Home Broker i Interia.pl wskazują, że aż 65% Internautów w wieku 25-34 lat nie posiada własnego mieszkania. Jednak ograniczone możliwości finansowe i związana z nimi dostępność kredytów hipotecznych sprawiają, że wiele osób decyduje się wynajmować lokum, w którym mieszka. W największych aglomeracjach miejskich ta forma korzystania z lokalu jest też dobrym rozwiązaniem dla biznesmenów, którzy sporo czasu poświęcają na podróże służbowe. Krótkoterminowy pobyt w danym miejscu sprawia jednak, że ta grupa korzysta na ogół z usług hoteli lub aparthoteli. Druga z wymienionych możliwości to także alternatywa dla inwestorów, chcących korzystnie ulokować kapitał w nieruchomości. Wzorowany na doświadczeniach państw zachodnich system zakupu w pełni urządzonych apartamentów w celach zarobkowych cieszy się coraz większą popularnością również w Polsce. Jego skuteczność uzależniona jest oczywiście od dostosowania standardu wykończenia lokali do grupy docelowej, przemyślanej lokalizacji, a niejednokrotnie też profesjonalnego wsparcia przy wynajmie.
Dynamiczny rozwój polskich miast w ostatnich latach sprawia, że często niemałą część nabywców na lokalnych rynkach nieruchomości stanowią osoby z zewnątrz, czasem także z zagranicy. Przeprowadzka związana ze zmianą pracy, chęć powrotu w rodzinne strony, walory turystyczne okolicy, zakup mieszkania dla studiujących dzieci czy właśnie motywy czysto biznesowe to czynniki, niwelujące ograniczenia geograficzne w obrocie nieruchomościami. – Inwestycyjny charakter aparthoteli sprawia, że zgłaszają się do nas klienci z różnych części kraju – podkreśla Witold Sadowski z Aparthotelu Invite – Apartament w atrakcyjnym i perspektywicznym regionie to dla nich możliwość uzyskiwania stałych dochodów, także na odległość. Warto też pamiętać, że z posiadanego lokalu zawsze można zacząć korzystać samodzielnie lub go sprzedać. Niezależnie od genezy decyzji o zakupie mieszkania, niezbędne są odpowiednie środki finansowe. Osoby o ograniczonej zdolności kredytowej muszą często zadowolić się długotrwałym wynajmowaniem, choć coraz bardziej zróżnicowana oferta deweloperów daje pewne perspektywy zakupowe przynajmniej części z nich. Natomiast prywatni inwestorzy, którzy posiadają odpowiedni kapitał, powinni skalkulować możliwości czerpania korzyści z lokowania go w nieruchomości.
Zaloguj się Logowanie